Mi az az elektronikus személyazonosító igazolvány (eSzig)?
Az eSzemélyi egy olyan 2016. január 1-jétől kiállított állandó személyazonosító igazolvány, amely tároló elemmel (chippel) rendelkezik. Elődjétől, a 2016. január 1. előtt kiállított személyazonosító igazolványtól az különbözteti meg, hogy rendelkezik chippel, amelynek segítségével elektronikus szolgáltatásokat lehet igénybe venni.
Mikor kell eSzig kiállítását kérni?
Életkortól függetlenül köteles állandó személyazonosító igazolvány kiadását kérni az a magyar állampolgár, aki nem rendelkezik érvényes magyar útlevéllel vagy érvényes magyar vezetői engedéllyel. A cselekvőképtelen kiskorú esetén a törvényes képviselője köteles biztosítani azt, hogy a kiskorú rendelkezzen személyazonosságot igazoló hatósági igazolvánnyal. A korlátozottan cselekvőképes (a kérelem benyújtásakor 14. életévét betöltött) kiskorú és a cselekvőképességében korlátozott nagykorú jogosult önállóan kérelmezni a személyazonosító igazolványt.
Érvényes személyazonosító igazolvány cseréjét akkor lehet kérni, ha
- az abban tárolt vagy azon szereplő adatokban változás következett be (ide nem értve az adószámot, lakcímet, TAJ számot, személyi számot valamint a vészhelyzet esetén értesítendő telefonszámát),
- az gyártáshibás,
- a tároló elem nem, vagy hibásan tartalmazza a személyes adatokat vagy az igazolvány adatait,
- az érvényességi idejéből legfeljebb 60 nap van hátra,
- a tároló elem nem működik,
- a 70. életévét betöltött kérelmező 10 éves érvényességi idejű személyazonosító igazolványt igényel,
- a személyazonosító igazolvány tároló eleme ujjnyomatot nem tartalmaz, és a kérelmező szeretné ujjnyomatai rögzítését kérni
- az abban tárolt vagy azon szereplő téves adatok helyesbítésre kerültek, ide nem értve az Nytv. 29. § (7) bekezdés d) (társadalombiztosítási azonosító jel), e) (adóazonosító jel), i) (lakcím) és j) (személyi azonosító) pontjában meghatározott adatokat, valamint a vészhelyzet esetén értesítendő telefonszámát
- családi állapot változás nyomán névadata megváltozott és kérelmét a családi állapot változásra okot adó esemény bekövetkeztét követő 90 napon belül benyújtja.
Mi szükséges a kérelemhez?
Nincs előzetesen kitöltendő igénylőlap. Az ügyintéző által kitöltött és helyben kinyomtatott kérelemnyomtatványon a személyesen megjelent kérelmező (vagy helyette a törvényes képviselője vagy gondnoka) aláírásával igazolja, hogy a személyi igazolvány kiállításához hozzájárul.
Állandó személyazonosító igazolványt az a magyar állampolgár igényelhet aki személyazonosságát és a személyes adatait megfelelő okiratokkal igazolja.
A külképviseleten a kérelmet kizárólag személyesen lehet benyújtani, meghatalmazott útján való eljárásra nincsen lehetőség! A korlátozottan cselekvőképes (14. életévét betöltött) kiskorú és a cselekvőképességében részlegesen korlátozott nagykorú maga is kérelmezheti a személyazonosító igazolvány kiállítását.
Kérjük, hogy a kérelem benyújtásához az alább felsoroltak közül mindent hozzon magával, amivel rendelkezik:
- érvényes vagy lejárt állandó személyazonosító igazolvány;
- érvényes vagy 1 éven belül lejárt magyar útlevél;
- lakcímkártya (ha rendelkezésre áll);
- névviselés megállapítására alkalmas születési vagy házassági anyakönyvi kivonat.
Amennyiben érvényes magyar személyazonosító igazolvánnyal vagy útlevéllel nem rendelkezik, akkor a fentieken túl szükséges a személyazonosság igazolására az alábbi okmányok valamelyike:
- érvényes magyar vagy az Európai Unió más tagállama által kiállított kártya formátumú vezetői engedély;
- érvényes külföldi útlevél.
Doktori cím viselésére irányuló szándék esetén – ha a személyi adat- és lakcímnyilvántartásban a doktori cím nem szerepel – be kell mutatni a doktori cím viselésére jogosító okiratot, külföldön szerzett doktori cím esetén az annak honosítását tanúsító okiratot, vagy ezek hiteles másolatát.
Az egyszerűsített honosítással magyar állampolgárságot szerzett személyeknek minden esetben be kell mutatniuk az eredeti honosítási okiratukat.
A 14 év alatti gyermek kérelme esetén a magyar születési anyakönyvi kivonat bemutatása kötelező. Amennyiben gyermekét Magyarországon még nem anyakönyveztette, úgy először azt kell elintéznie, mert a kérelmet csak olyan személy esetében nyújthatják be, aki szerepel a magyar személyiadat- és lakcímnyilvántartásban, illetve születése anyakönyvezésre került a magyar anyakönyvi rendszerben.
14 év alatti kiskorú személyi igazolvány iránti kérelmét az egyik szülő/törvényes képviselő is benyújthatja egyedül, nem szükséges hozzá a másik szülő/törvényes képviselő hozzájáruló nyilatkozata. A jelen lévő törvényes képviselőnek rendelkeznie kell a személyazonosságának igazolására alkalmas érvényes okmánnyal (útlevél, vagy személyi igazolvány, vagy vezetői engedély).
12 éven aluli gyermek kérelme esetén minden esetben hozzanak egy hivatásos fényképész által készített fehér hátterű igazolvány képet a gyermekről. A 6. életévét be nem töltött kiskorú kérelmező személyes megjelenése nem szükséges, 6 év felett viszont kötelező!
Hol lehet benyújtani a kérelmet?
A kérelmet benyújthatja Magyarország maszkati nagykövetségén ügyfélfogadási időben.
Előzetes időpontfoglalás szükséges. Magyar és ománi ünnepnapokon a Konzuli Hivatal nem tart ügyfélfogadást.
A kérelem benyújtásakor a kérelmező arcképét, ujjnyomatát és aláírását az ügyintéző rögzíti.
Nem kell ujjnyomatot adni, ha:
- a magyar állampolgár a 6. életévét még nem töltötte be;
- ujjnyomat adására fizikailag képtelen (ez esetben a kérelemhez orvosi igazolást szükséges csatolni!);
- ujjnyomat adására ideiglenesen fizikailag képtelen (ilyenkor az ügyfél részére az okmány csak 1 éves érvényességgel állítható ki);
Társadalombiztosítási azonosító jel, adóazonosító jel rögzítése: az eSzig iránti kérelem előterjesztésekor a konzuli tisztviselő ellenőrzi annak tényét, hogy a kérelmező a kérelem benyújtásakor rendelkezik társadalombiztosítási azonosító jellel, illetve adóazonosító jellel. Eredménytelen lekérdezés esetén az eSzig tároló elemére nem kerül rögzítésre a társadalombiztosítási azonosító jel, illetve az adóazonosító jel. Kérjük, hogy amennyiben rendelkezésre áll, az ügyintézésre szíveskedjenek magukkal hozni a TAJ kártyájukat és az adókártyájukat is.
Kérésére az Eszig tároló elemén két, vész esetén értesítendő személy telefonszáma kerül rögzítésre (két telefonszám rögzíthető).
Mennyi idő alatt készül el az új igazolvány?
Az Eszig előreláthatólag 3-4 hét alatt készül el. Felhívjuk figyelmét, hogy a magyar kiállító hivatal az Esziget kizárólag arra a külképviseletre továbbítja, amelyen a kérelmet benyújtotta. Más külképviseletre vagy magyar okmányirodába nem kérheti az Ománban megigényelt Eszig átvételét. Az elkészült Eszig okmányt személyesen veheti át Konzuli Hivatalunkban ügyfélfogadási időben.
Megtartható a régi igazolvány?
A régi személyazonosító igazolványt le kell adni az eljáró hatóságnak, ha a jogosult új állandó személyazonosító igazolvány iránti kérelmet nyújtott be. A még érvényes személyi igazolvány az új okmány kiállításáig visszaadható, ez esetben azonban az új igazolványt csak személyesen lehet átvenni, a régi okmány egyidejű leadásával. Le kell adni az ideiglenes személyazonosító igazolványt az állandó személyazonosító igazolványt kiadó eljáró hatóságnak, ha a jogosult állandó személyazonosító igazolványt kapott.
Mire használható a PIN boríték?
A kérelem benyújtásakor a kérelmező kap egy PIN-borítékot, amely tartalmazza az Eszig-hez kapcsolódó PIN-kódot, PUK-kódot és egy kódot, amellyel az ügyfél az Eszig birtokában elektronikusan ügyfélkaput nyithat a magyarorszag.hu oldalon. A PIN-kód az Eszig által biztosított szolgáltatások igénybevételéhez szükséges, amelyet az Eszig átvétele után lehet megváltoztatni. A PIN aktiválása nélkül az Eszig adathordozójához kötött funkciók nem használhatók, ugyanakkor az okmány a többi körülmény fennállta esetén utazásra és személyazonosításra használható! Felhívjuk a figyelmet, hogy ha a kérelmező elveszíti a PIN kódot tartalmazó borítékot, mielőtt megkapná a személyi igazolványát, a külképviselet az új PIN-kód beszerzésében nem tud közreműködni, és azt csak belföldi okmányirodában lehet kérelmezni! A külképviselet a téves megadás folytán blokkolódott PUK kód feloldására sem illetékes.
Az ESZIG érvényességi ideje
- ha a jogosult a 12. életévét még nem töltötte be, a kiállítás napjától számított 3 évet követő születési idejének napja, de legfeljebb a 12. életév betöltésének napjáig terjedő időtartam (például ha a kiállítás napja 2017. január 20., és a kérelmező születésnapja április 5-én van, akkor az Eszig 2020. április 5-ig lesz érvényes, kivéve, ha a kérelmező 2020. április 5-e előtt betölti a 12. életévét, tehát ha 2019. április 5-én már 12 éves, akkor az Eszig 2019. április 5-ig lesz érvényes);
- 12-18 éves életkor között 3 év, amely a személyi igazolvány kiállítását követő születésnaptól kezdődik (tehát ténylegesen mindig több mint 3 év);
- 18. életév felett a kiállítás napjától számított 6 évet követő születési idejének napja.
- A 70. életévet betöltött jogosult – abban az esetben, ha ujjnyomat adása sikeres volt, és a kérelmező nem letelepedett, oltalmazott jogállású személy vagy menekült – kérheti, hogy részére a kiállítás napjától számított 10 éves érvényességi idejű személyazonosító igazolvány kerüljön kiállításra.
Az eljárás illetéke és díja
A személyi igazolvány kiállításáért, pótlásáért igazgatási szolgáltatási díjat kell fizetni, kivéve:
a) a korábbi állandó személyazonosító igazolvány érvényességének lejárta miatti új okmány igénylésekor (a lejárat előtti 60 napban, illetve a lejárat után igényelt okmányok esetében),
b) a 14. életévet be nem töltött kérelmező személyazonosító igazolványának igénylésekor,
c) a Magyarországon intézetben született, Magyarországon élő magyar állampolgár újszülött állandó személyazonosító igazolványának kiállításakor,
d) a családi állapot változásából eredő névváltozás miatti állandó személyazonosító igazolvány igénylésekor, amennyiben arra a családi állapot változására okot adó esemény bekövetkeztét követő 90 napon belül kerül sor,
e) a honosított vagy visszahonosított polgár állandó személyazonosító igazolványának kiállításakor,
f) a 70. életévet betöltött kérelmező állandó személyazonosító igazolványának igénylésekor,
g) a korábbi személyazonosító igazolvány gyártáshibája esetén,
h) a tévesen bejegyzett adatok helyesbítése esetén,
i) a korábbi állandó személyazonosító igazolvány tároló elemének nem működése esetén vagy, ha a tároló elem hibásan tartalmazza a törvényben meghatározott, a polgárnak vagy az igazolványnak a nyilvántartásban szereplő adatait, vagy
j) a korábbi állandó személyazonosító igazolvány elektronikus szolgáltatásainak nem megfelelő működésekor,
k) a huzamos tartózkodási jogosultsággal rendelkező, valamint a menekültként vagy oltalmazottként elismert személyek személyazonosító igazolványának igénylésekor.
Magyarországi postázás esetén igazgatási szolgáltatási díj fizetendő a személyi igazolvány díjának megfizetése alóli mentesség esetén is.
További információ
Figyelem! Elektronikus aláírás (E-sign) igénylésére a külképviseleteken nincs mód, azt a kérelmező az Eszig birtokában utólag elektronikusan, vagy magyarországi kormányablaknál személyesen kérelmezheti.
Lefejlesztésre és beüzemelésre került a eSzemélyiM applikáció. Az applikáció segítségével a következő újításokra került sor:
- Aktiválható, vagy módosítható a PIN kód, így nem szükséges konzuli irodába, vagy kormányablakba fáradni az aktiváláshoz
- Ellenőrizhetők a chip-ben tárolt adatok.
Az eSzemélyi okmánnyal és az eSzemélyiM mobilapplikációval, annak felhasználói kézikönyvével kapcsolatos további információk az Eszemélyi weboldalon olvashatók.
A kiállított Eszig a személyazonosság igazolására és Európán belüli külföldre utazásra az eddig megszokott módon már használható.