A magyar állampolgárokat érintő, külföldön történt anyakönyvi eseményeket - születés, házasságkötés, házasság felbontása, haláleset - Magyarországon is anyakönyveztetni kell. Az anyakönyvezést Budapest Főváros Kormányhivatala végzi Budapesten.
A külföldi anyakönyvi esemény hazai anyakönyvezésére vonatkozó kérelem benyújtható továbbá a magyarországi lakóhely szerint illetékes polgármesteri hivatal anyakönyvvezetőjénél is, aki a kérelmet ugyancsak a fenti illetékes hatóságnak terjeszti fel.
A) Születés hazai anyakönyvezése
A kérelemhez szükséges mellékletek:
- adatlap külföldön történt születés hazai anyakönyvezéséhez;
- Omán külügyminisztériuma által felülhitelesített eredeti arab nyelvű születési anyakönyvi kivonat, valamint az erről készült angol nyelvű születési anyakönyvi kivonat;
- a szülők magyar hatóság által kiállított házassági anyakönyvi kivonata;
- mindkét szülő személyazonosságát és állampolgárságát igazoló okmány (útlevél);
- a szülők születési anyakönyvi kivonata;
- lakcímet igazoló hatósági igazolvány;
- amennyiben a születés hazai anyakönyvezésével egyidejűleg útlevélkérelem is benyújtásra kerül, a gyermekről 1 db 3,5x4,5 cm méretű ICAO szabvány igazolványfénykép is szükséges.
- Kérelem a személyi adat- és lakcímnyilvántartásba történő felvételhez:
A hazai anyakönyvezés részeként automatikusan nyilvántartásba veszik gyermekét az Ön által megadott címen. Ez az alábbiak szerint lehetséges:
a.) Gyermek nyilvántartásba vétele külföldön élő magyar állampolgárként – ez a lehetőség akkor választható, ha a szülők, illetve magyar állampolgár szülő bejelentették a végleges külföldi letelepedésüket.
Abban az esetben, ha a szülők (vagy egyikük) külföldön élő magyar állampolgárként szerepelnek a magyarországi személyiadat-és lakcímnyilvántartásban (a lakcímkártyán "külföldi cím" szerepel), akkor lehetőség van a gyermek külföldön élő magyar állampolgárként történő nyilvántartásba vételét kérni. Ebben az esetben az „Adatlap külföldön élő magyar állampolgárként történő nyilvántartásba vételhez" nyomtatványt kell kitölteni. A kérelemhez csatolni kell legalább az egyik szülő külföldi címet tartalmazó (magyar) lakcímkártyájának a másolatát, amelyet bemutatást követően visszakap. Ha a lakcímkártya nem áll rendelkezésre, akkor a szülő(k) által írt nyilatkozat csatolandó, miszerint a lakcímkártya nem áll rendelkezésre.
b.) Gyermek nyilvántartásba vétele Magyarországon élő magyar állampolgárként – ez a lehetőség akkor választható, ha a szülők, illetve a magyar állampolgár szülő nem jelentették be a végleges külföldi letelepedésüket.
Abban az esetben, ha a szülők Magyarországon élő magyar állampolgárnak számítanak, akkor az „Adatlap Magyarországon élő magyar állampolgárként történő nyilvántartásba vételhez” nyomtatványt kell kitölteni. A kérelemhez csatolni kell legalább az egyik szülő magyar lakcímkártyájának a másolatát, amelyen magyarországi lakcím van feltüntetve. A lakcímkártya helyett csatolni lehet a magyar szülő lakhelyét igazoló magyarországi tulajdoni lap vagy bérleti szerződés másolatát. Ha a felsoroltak egyike sem áll rendelkezésre, akkor a szülő(k) által írt nyilatkozat, miszerint a kért dokumentumok (lakcímkártya, tulajdoni lap, bérleti szerződés) egyike sem áll rendelkezésre.
Kitöltési útmutató az "Adatlap Magyarországon élő magyar állampolgárként történő nyilvántartásba vételhez”:
- az adatlapot a gyermek adataival kell kitölteni, és mindkét szülőnek alá kell írnia;
- a gyermek magyarországi lakhelye nem lehet eltérő, mint a szülőké;
- ha mindkét szülő rendelkezik magyarországi lakcímmel, akkor a választásuk szerint az egyik szülő lakcíme lesz a gyermek lakcíme is;
- a II-es pontban a szállásadó adatait (neve, minősége, lakcíme és aláírása) kötelezően ki kell tölteni;
- a II-es pontban a szállásadó az a szülő, aki a regisztrációhoz megadta a magyarországi lakcíme adatait.
- Felhívjuk a figyelmet a szállásadói nyilatkozat (adatlap 3. oldala) kitöltésének fontosságára. Amennyiben nem a szülő tulajdonában van a magyarországi ingatlan, ahová a gyermek nyilvántartásba vételét kérik (hanem pl. a nagyszülő tulajdonában), akkor a szállásadótól (adott esetben nagyszülőtől) szükséges a szállásadói hozzájáruló nyilatkozat csatolása. A keltezéssel és aláírással ellátott, kitöltött nyilatkozatot a szállásadónak még a konzuli hivatali ügyintézés előtt eredetiben el kell juttatnia a szülők részére, hogy utóbbiak be tudják azt nyújtani az általuk kitöltött/aláírt 1-2. oldallal együtt. Amennyiben a szállásadó nem jelenik meg személyesen a konzuli hivatali ügyintézéskor, akkor legalább egy másolatot csatolni kell az érvényes személyazonosításra alkalmas okmányáról a szállásadói nyilatkozat mellé.
c.) Ha mindkét szülő magyar állampolgár és az egyikük bejelentette a végleges külföldi letelepedését, míg a másik szülő nem, úgy a szülők választhatnak, hogy az a.) vagy b.) pont szerint kérik a nyilvántartásba vételt.
B) Házasság hazai anyakönyvezése
A kérelemhez szükséges mellékletek:
- adatlap külföldön kötött házasság hazai anyakönyvezéséhez
- Omán külügyminisztériuma által felülhitelesített eredeti arab nyelvű házassági anyakönyvi kivonat, valamint az erről készült angol nyelvű házassági anyakönyvi kivonat;
- a házastársak születési anyakönyvi kivonata;
- a házastársak személyazonosságát és állampolgárságát igazoló okmány (útlevél);
- a házastársak korábbi házasságának felbontását igazoló okirat jogerős bírósági végzés; házassági anyakönyvi kivonat, az előző házastárs elhunyta esetén halotti anyakönyvi kivonat.
Abban az esetben, ha a magyar állampolgár külföldön történt válása Magyarországon még nem került bejegyzésre, a házasság anyakönyvezését meg kell előznie a válás hazai anyakönyvezésének; e két kérelem azonban egyszerre is benyújtható.
C.) Házasság felbontásának hazai anyakönyvezése
A kérelemhez szükséges mellékletek:
- adatlap külföldön felbontott vagy érvénytelenné nyilvánított házasságról
- a házasságkötésről kiállított magyar házassági anyakönyvi kivonat;
- a házasság felbontásáról szóló jogerős bontóítélet;
- abban az esetben, ha a külföldön kötött házasság korábban Magyarországon nem került anyakönyvezésre a válás bejegyzése előtt erre vonatkozó kérelmet is be kell nyújtani, ezzel az ügyintézés ideje értelemszerűen meghosszabbodik;
- a 2004. május 1. után jogerőre emelkedett válási végzés magyarországi bejegyzéséhez szükséges továbbá az illetékes bíróság által kibocsátott külön igazolás csatolása is;
- a kérelmező születési anyakönyvi kivonata;
- a magyar állampolgárság igazolása (érvényes magyar útlevél vagy személyazonosító igazolvány, illetőleg három évnél nem régebben kiállított magyar állampolgársági bizonyítvány, honosítási okirat, kevesebb mint egy éve lejárt útlevél vagy személyazonosító igazolvány).
D.) Haláleset hazai anyakönyvezése
A kérelemhez szükséges mellékletek:
- adatlap külföldön történt haláleset hazai anyakönyvezéséhez
- Omán külügyminisztériuma által felülhitelesített eredeti arab nyelvű halotti anyakönyvi kivonat, valamint az erről készült angol nyelvű halotti anyakönyvi kivonat;
- az elhunyt születési anyakönyvi kivonata;
- az elhunyt magyar állampolgárságának igazolása (érvényes, vagy kevesebb mint egy éve lejárt magyar útlevél vagy érvényes magyar személyazonosító igazolvány, illetőleg három évnél nem régebben kiállított magyar állampolgársági bizonyítvány, honosítási okirat);
- az elhunyt családi állapotának igazolása (házassági anyakönyvi kivonat, jogerős bírósági ítélet, elhunyt házastárs halotti anyakönyvi kivonata).
A hazai anyakönyvi eljárás hiánytalan kérelem esetén előreláthatólag 4-10 hónap.