Elveszett, ellopott, eltűnt okmányok bejelentése
Amennyiben magyar okmányát ellopták, vagy elvesztette, ennek tényét be kell jelentenie a magyar hatóságok felé.
A bejelentés megtétele különösen fontos azért, mert az okmányokkal bárki visszaélhet, és ebből nagyon komoly kellemetlenségek támadhatnak. Amennyiben az okmányai elvesztését, ellopását nem jelenti be, a későbbiekben minden visszaélésért a felelősség Önt terheli. Kérjük, hogy a bejelentést először a helyi rendőrségen tegye meg, s ha jegyzőkönyvet kap, úgy azt is csatolja (az elvesztést nem lehet a rendőrségen bejelenteni). Egyes rendőrségek nem adnak jegyzőkönyvet, csak egy referenciaszámot, amelyet a bejelentésben kell feltüntetni. Vannak továbbá olyan rendőrőrsök is, amelyek nem fogadnak ilyen bejelentéseket, ez esetben a jegyzőkönyvben nyilatkozzanak, hogy erre nem került sor.
A bejelentést az erre szolgáló formanyomtatványon kell megtenni, amely a lap alján letölthető.
A bejelentést a konzulátuson ügyfélfogadási időben személyesen lehet megtenni. Előzetesen időpontot nem kell foglalni hozzá.
A bejelentést követően a konzulátus haladéktalanul gondoskodik az okmány letiltásáról.
Megtalált okmányok bejelentése
Amennyiben valamely korábban elveszett, eltűnt, vagy ellopott magyar okmányát megtalálta, vagy az előkerült, ennek tényét szintén be kell jelentenie a magyar hatóságok felé. Ezt a konzulátuson keresztül is megteheti a lap alján található nyomtatvány segítségével.
A bejelentés módja a konzulátuson azonos az okmányok elvesztésének, eltűnésének, ellopásának bejelentésével.
Felhívjuk ugyanakkor a figyelmet, hogy tapasztalataink szerint a megtaláltként lejelentett okmányokkal való utazás gyakran problémákat okoz, ami abból is adódhat, hogy megtalálás tényét nem vezetik át időben az erre szolgáló rendszeren. A legcélszerűbb megoldás a megtalált okmány használata helyett új okmány igénylése.